Det är precis vad Valeryd gör. De utvecklar och tillhandahåller släpvagnsdelar för den europeiska eftermarknaden. Inriktningen är premium-sortiment där man vill erbjuda allt från hjulbroms, draganordningar, belysning, elsystem och LED-belysning. Lastsäkring och gasfjädrar utgör också en stor del av sortimentet som Valeryd erbjuder sina kunder.

Man finns både bland B2B-partners men också via sin egen e-handel. E-handeln är otroligt omtyckt eftersom att man också hela tiden finns tillgänglig för service och frågor. Man kännetecknas av långvariga ekonomiska fördelar, stor tillgång på färdiga lösningar – både när det gäller programvara och koncept i själva butiken, samt fokus av optimal kundnytta. Det gör att målet är att skapa ett mervärde i själva erbjudandet som blir till varumärkets viktigaste hörnstenar.

Men en historia som sträcker sig ända bak till 1958 så har Valeryd gjort en fantastisk resa som varumärke och verksamhet. Historian har lagt grunden för vad dem är idag och att visionen är tydlig. Nämligen att vara Europaledande leverantör av reservdelar och tillbehör till släp och husvagnar. Man är på god väg med ambitionen om att bli förshandsvalet bland slutkonsumenter och dessutom också nå återförsäljare genom att ha marknadens bästa konceptlösning.

Inspirerande ambitioner

Det är tydligt hur Valeryd dessutom prioriterar att nå ut till rätt kunder och se till att man blir top of mind hos dem. Oavsett om det handlar om en återförsäljare eller en slutkund som behöver reservdelar till släpvagnen eller husvagnen. Valeryd ska lägga sig på näthinnan och finans med där när man står och behöver en del till hjulbromsen eller bara när man börjar prata om delar som kan tänkas behövas. Att hålla sitt breda sortiment och se till att man helat iden finns tillgänglig för service lägger grunden till Valeryds verksamhet och jag är helt säker på att detta kommer fortsätta i samma positiva riktning länge.